Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Féltve őrzött emlékeink. Vörösvári Újság 2010.április

2014.01.19

 

12. oldal
Közlekedés

Féltve őrzött emlékeink

Örömmel értesültem a Vörösvári Újság februári számából, hogy az esztergomi vasútvonal hatósági engedélyezési eljárása elkezdődött. Korábban interneten, újságokban olvastam az átépítés terveiről. Sok embert érint, akik naponta ingáznak Budapest és lakóhelyük között.

Nagyításhoz kattintson a képre!
A Kálvária utcai híd
(Fotó: Nyágai László)

A tervismertetőből megtudtam, hogy a vonal átépítését három szakaszra osztják. Bennünket, vörösváriakat a harmadik, azaz Solymár-Pemü megállóhelytől Piliscsabáig terjedő szakasz érint leginkább.

Ez egy 12 kilométer hosszú dombvidéki szakasz. A vasúti pálya töltéseken és bevágásokon épült hajdanán, sok kanyarral. A vasútvonalat 1895. november 15-én adták át. Az 1893-as Országgyűlés gr. Zichy Nándor országgyűlési képviselő és érdektársai részére engedélyezte a vasút megépítését. A vasútvonalon 200-nál több műtárgyat, alagutat, hidat, aluljárót, felüljárót, vasúti átjárót építettek.

A 115 éve épült műtárgyakat, hidakat stb. a tervismertető szerint át fogják építeni. Ezek már műemléknek számítanak, meg kellene menteni az utókornak. Renoválásuk, remélhetőleg eredeti stílusban történő felújításuk talán nemcsak műemlékvédelem szempontjából lenne célszerű és előnyös. Ehhez civil kezdeményezésre, a lakosság bevonására lenne szükség.

Vasút baráti kört kellene létrehozni, ilyen már több helyen létezik. Ez a baráti kör fogná össze a még aktív és a nyugdíjas MÁV-alkalmazottakat. A baráti kör célja lenne a műszaki emlékek DVD-n való megörökítése.

Fontos lenne a tárgyi emlékek begyűjtése is: korabeli és jelenlegi vasutas egyenruhák, rangjelzések, kitüntetések, karszalagok, sípok, lyukasztók, tolatásjelző zászlók, fékező saruk, mozdony- és kocsitáblák, vasúti menetrendek, térképek, oklevelek, vasutat bemutató kiadványok, képeslapok, fényképek kerülhetnének a gyűjteménybe. Az összegyűjtött anyagokból egy kiállítást lehetne létrehozni.

Az állomás resti helyisége jelenleg üresen áll és kiadó. Ebben lehetne klubszobát, kiállító helyiséget kialakítani. Az országban több helyen, így Kazincbarcikán, Dombóváron, Fertőszéplakon, Kaposváron létezik vasúttörténeti gyűjtemény. A kiállítási tárgyak a települések lakóinak féltve őrzött emléktárgyaiból gyűlt össze, és mindenki által megtekinthető méltó helyre került.

Nagyobb állomásainkon idézi elénk a múlt emlékeit egy-egy gőzmozdony kiállított példánya. Az ország közel harminc településének vasútállomásán állítottak ki gőzmozdonyt. Nem lenne szabad megfeledkezni a 115. évforduló kapcsán térségünkről sem.

A fent leírtakat figyelemfelkeltésnek szántam, részemről csupán ötletet kívánok adni az illetékeseknek, városunk lokálpatriótáinak, a vasút szerelmeseinek.

Nyágai László